woensdag 19 maart 2014

Vrije tijd


"Leasure is the mother of Philosophy." (Hobbes 1985, Leviathan, p. 683)


"In oktober 1838, dat wil zeggen vijftien maanden nadat ik was begonnen met mijn systematische onderzoek, las ik ter ontspanning toevallig het boek van Malthus over Bevolking [Essay on the Principles of Population]. En aangezien ik door het langdurig waarnemen van de gewoonten van dieren en planten rijp was voor het begrijpen van de strijd om het bestaan die overal plaatsvindt, kwam er direct bij me op dat onder deze omstandigheden voordelige variaties bewaard, en onvoordelige vernietigd zouden worden. Het gevolg daarvan zou de vorming van nieuwe soorten zijn. Welnu, hier was dan eindelijk een theorie waarmee ik aan de slag kon."  (Darwin 2009, Autobiografie, pp. 116-117)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten