zondag 23 maart 2014

De implosie van Plato's grot


"In mijn Journaal heb ik geschreven dat, staande te midden van de indrukwekkende pracht van een Braziliaans woud, 'het niet mogelijk is een gepast beeld te geven van de hogere gevoelens van verwondering, eerbied en devotie die de geest doen volstromen en verheffen'. Ik weet nog goed hoe ik ervan overtuigd was dat er meer in de mens is dan alleen zijn adem. Maar nu kan het indrukwekkendste landschap dergelijke overtuigingen  en gevoelens niet meer opwekken in mijn geest. Men zou werkelijk kunnen zeggen dat ik lijk op een man die kleurenblind is geworden, en het universele geloof van mensen in het bestaan van de kleur rood heeft tot gevolg dat mij tegenwoordige gebrek aan waarneming geen enkele bewijskracht heeft." (Darwin 2009, Autobiografie, p. 83)


"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
(Dawkins 2006, The God Delusion)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten