vrijdag 9 mei 2014

The reality of variation


"For the typologist, the type (eidos) is real and the variation an illusion, while for the populationist the type (average) is an abstraction and only the variation is real." (Mayr 1959)

donderdag 8 mei 2014

Een onachterhaalbare oorsprong


"Een oorsprong kan zich niet tonen zonder datgene te veronderstellen waarvan ze oorsprong had moeten zijn en zonder haar absoluutheid te verliezen. De 'echte' oorsprong, als die er is, onttrekt zich dus aan elke formulering. Een verwijzing naar een oorsprong kan alleen een spoor of een supplement van een oorsprong opleveren, opgenomen in een web van betekenisrelaties die eindeloos blijven verwijzen naar wat onbereikbaar blijft, naar wat altijd al vooraf is gegaan." (Evink, Het verlangen alles te zeggen)

woensdag 7 mei 2014

Het primaat van de taal


"In the beginning was the word. The word proselytised the sea with its message, copying itself unceasingly and forever. The word discovered how to rearrange chemicals so as to capture little eddies in the stream of entropy and make them live. The word transformed the land surface of the planet from a dusty hell to a verdant paradise. The word eventually blossomed and became sufficiently ingenious to build a porridgy contraption called a human brain that could discover and be aware of the word itself." (Ridley 1999, Genome, p. 11)

dinsdag 6 mei 2014

Door een beeld bevangen


"113 'Het is toch zo -' zeg ik telkens opnieuw bij mijzelf. Ik heb het gevoel of ik het wezen van de zaak zou begrijpen als ik mijn blik maar eenmaal heel scherp op dit feit kon instellen, als ik het in het brandpunt kon krijgen.

114 Tractatus Logico-Philosophicus (4.5): 'De algemene vorm van een bewering luidt: het is zo en zo'. - Dat is het soort bewering dat je ontelbare malen bij jezelf herhaalt. Je gelooft alsmaar de essentie van iets na te trekken en volgt in werkelijkheid alleen maar de vorm waardoor we het bekijken.

115 Een beeld hield ons gevangen. En we konden er niet uit, want het lag in onze taal, en het leek of die het alleen maar onverbiddelijk voor ons herhaalde." (Wittgenstein 1976, Filosofische Onderzoekingen, p. 85)

maandag 5 mei 2014

Een zich verhullend aspect


"When you are actually challenged to think of pre-Darwinian answers to the questions 'What is man?' 'Is there a meaning to life?' 'What are we for?', can you, as  a matter of fact, think of any that are not now worthless except for their (considerable) historic interest? There is such a thing as being just plain wrong, and that is what, before 1859, all answers to those questions were." (Dawkins 2006, The Selfish Gene, p. 267)

"Het darwinisme is één grote aspectwisseling. Wat mij interesseert is: Dat aspect wordt zo alles overheersend, dat de mogelijkheid om nog te zien dat het een aspect is wegvalt. Eigenlijk vinden wij alles wat vroeger over het leven is gezegd onzin. Maar dan is de vraag: is het een aspect? Kun je dat nog zeggen?" (Oudemans 2001, Humanisme en Biotechnologie, p. 146)

zondag 4 mei 2014

In the light of evolution


"Nothing in biology makes sense except in the light of evolution." (Dobhansky)

"Is evolution a theory, a system, or a hypothesis? It is much more it is a general postulate to which all theories, all hypotheses, all systems much henceforward bow and which they must satisfy in order to be thinkable and true. Evolution is a light which illuminates all facts, a trajectory which all lines of though must follow this is what evolution is." (Teilhard de Chardin)

zaterdag 3 mei 2014

A cybernetic machine


“It is very hard to give a non-supernatural account of the human brain and human emotions, feelings and apparent free will, without regarding the brain as, in some sense, the equivalent of a programmed cybernetic machine.” (Dawkins 2008, The Extended Phenotype, p. 17)

vrijdag 2 mei 2014

The river-bed of thoughts


"94. I did not get my picture of the world by satisfying myself of its correctness; nor do I have it because I am satisfied of its correctnes. No: it is the inherited background against which I distinguish between true and false.

95. The propositions describing this world-picture might be part of a kind of mythology. And their role is like that of rules of a game; and the game can be learned purely practically, without learning any explicit rules.

96. It might be imagined that some propositions, of the form of empirical propositions, were hardened and functioned as channels for such empirical propositions as were not hardened but fluid; and that this relation altered with time, in that fluid propositions hardened, and hard ones became fluid.

97. The mythology may change back into a state of flux, the river-bed of thoughts may shift. But I distinguish between the movement of the waters on the river-bed and the shift of the bed itself; though there is not a sharp division of the one from the other.

99. And the bank of that river consist partly of hard rock, subject to no alteration or only to an imperceptible one, partly of sand, which now in one place now in another gets washed away, or deposited." (Wittgenstein 1969, On Certainty, p.15)

donderdag 1 mei 2014

In het lood staan


"Het denken, gehoorzaam aan de stem van het zijn, zoekt daarvoor het woord, het woord waarin de waarheid van het zijn ter sprake komt. Pas wanneer de taal van de mens die door de geschiedenis getekend is aan het woord ontspringt, staat ze in het lood. Staat ze in het lood, dan wenkt haar de waarborg, dat zijn de klank-loze stem zal horen van verborgen bronnen." (Heidegger 2009, Wat is Metafysica?, p. 83 [54])