dinsdag 6 mei 2014

Door een beeld bevangen


"113 'Het is toch zo -' zeg ik telkens opnieuw bij mijzelf. Ik heb het gevoel of ik het wezen van de zaak zou begrijpen als ik mijn blik maar eenmaal heel scherp op dit feit kon instellen, als ik het in het brandpunt kon krijgen.

114 Tractatus Logico-Philosophicus (4.5): 'De algemene vorm van een bewering luidt: het is zo en zo'. - Dat is het soort bewering dat je ontelbare malen bij jezelf herhaalt. Je gelooft alsmaar de essentie van iets na te trekken en volgt in werkelijkheid alleen maar de vorm waardoor we het bekijken.

115 Een beeld hield ons gevangen. En we konden er niet uit, want het lag in onze taal, en het leek of die het alleen maar onverbiddelijk voor ons herhaalde." (Wittgenstein 1976, Filosofische Onderzoekingen, p. 85)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten